Underdomän vs underkatalog: Vilken är bäst för flerspråkig SEO?

Innehållsförteckning

Har du svårt att välja mellan en underkatalog och en underdomän för din flerspråkiga (eller enspråkiga) webbplats?

När du skapar din webbplats är underkataloger och underdomäner två av de mest populära strategierna.

Så – vilken ska du använda?

Det finns både för- och nackdelar med att använda både underkataloger och underdomäner, vilket är poängen med det här inlägget.

Nedan beskrivs fördelarna och nackdelarna med de båda metoderna så att du kan välja den som passar bäst för din webbplats.

Vi kommer att titta på detta utifrån perspektivet att skapa en flerspråkig webbplats – t.ex. yoursite.com/es/hello vs. es.yoursite.com/hello för den spanska versionen av din webbplats. Samma principer gäller dock även för enspråkiga användningsfall – t.ex. blog.yoursite.com vs. yoursite.com/blog.

Vi börjar med en snabb introduktion till vad dessa två termer betyder och går sedan in på de mer användbara detaljerna för att hjälpa dig att ta ett beslut, inklusive för- och nackdelar med underdomän vs underkatalog.

Underkatalog vs underdomän: Grundläggande introduktioner

Låt oss börja med att ta en grundläggande titt på vad underkataloger och underdomäner är.

Vad är en underkatalog (undermapp)?

En underkatalog, även kallad undermapp, är en mapp som är en del av huvuddomänen. Enkelt uttryckt kommer det någonstans efter snedstrecket ”/” som visas efter din domäns tillägg – t.ex. ”.com”.

Låt oss till exempel säga att din huvudwebbplats är på engelska och att du också erbjuder en spansk version.

Den huvudsakliga webbplatsen kan vara yoursite.com. Sedan kan du skapa en undermapp för den spanska versionen på yoursite.com/es.

Den engelska versionen av ett blogginlägg skulle till exempel finnas på yoursite.com/hello-world och den spanska versionen på yoursite.com/es/hello-world.

Det är viktigt att förstå att en underkatalog fortfarande är en del av din huvuddomän. Det är bara en annan del av det.

Vad är en underdomän?

En underdomän är en underavdelning av ditt huvudsakliga domännamn som låter dig skapa ett nytt domännamn under paraplyet för din huvuddomän.

Om din huvuddomän till exempel är yoursite.com kan du skapa en separat underdomän för din spanskspråkiga webbplats på es.yoursite.com.

Den engelska versionen av ett blogginlägg skulle finnas på yoursite.com/hello-world och den spanska versionen skulle finnas på es.yoursite.com/hello-world.

Även om en underdomän har en viss koppling till huvuddomänen är den tekniskt sett ett eget separat domännamn.

Detta är en av de viktigaste skillnaderna att förstå mellan en undermapp och en underdomän – undermappen är fortfarande en del av huvuddomänen medan en underdomän tekniskt sett är ett separat domännamn.

Att en underdomän är separat från huvuddomänen har både för- och nackdelar, vilket vi kommer att diskutera härnäst.

För- och nackdelar med att använda underkataloger och/eller underdomäner

Nu när du vet vad underkataloger och underdomäner är, låt oss ta en titt på några av fördelarna och nackdelarna med underdomäner och underkataloger.

Fördelar med att använda underkataloger

  • Dina underkataloger drar nytta av den fulla auktoriteten hos din huvuddomän, vilket kan göra det lättare att rangordna innehållet i underkataloger i Google. Skillnaderna i SEO mellan underkataloger och underdomäner är en av de största anledningarna till att överväga underkatalogens struktur för din flerspråkiga webbplats (eller för någon annan typ av webbplats).
  • Det finns ingen speciell teknisk inställning som underdomäner kräver. Du kan skapa underkataloger från det innehållshanteringssystem du använder (t.ex. WordPress) och du behöver inte göra några ändringar i webbhotellets kontrollpanel.

Nackdelar med att använda underkataloger

  • Inte lika stor teknisk flexibilitet. Du kan till exempel inte vara värd för en underkatalog på en annan server och det är lite mer komplicerat om du vill installera olika program i underkatalogen. Även om dessa nackdelar inte påverkar de flesta webbplatser, kan de vara ett problem för vissa användningsfall.

Fördelar med att använda underdomäner

  • Du kan använda separata webbhotell. Detta skulle tillåta dig att använda ett lokalt webbhotell för varje region, men det blir mycket mer komplicerat. Ett enklare alternativ är att bara använda undermappar och lägga till ett CDN (Content Delivery Network), som ser till att besökare från olika regioner kan ladda ner webbplatsens filer från en serverplats som ligger nära dem.
  • Det är enklare att installera separat programvara. Även om detta sannolikt inte kommer att hjälpa flerspråkiga webbplatser, kan det vara till hjälp i vissa situationer – till exempel om du använder WordPress för bloggfunktioner och Shopify för e-handelsfunktioner.

Nackdelar med att använda underdomäner

  • Google behandlar i allmänhet underdomäner som separata enheter, vilket innebär att dina underdomäner kanske inte drar nytta av din rotdomäns fulla auktoritet. Hur stor effekt detta har diskuteras av SEO-experter, men de flesta är överens om att det åtminstone har en viss effekt.
  • Det är lite mer tekniskt att konfigurera underdomäner. Många webbhotell ger dig verktyg för att skapa och hantera underdomäner, särskilt om ditt webbhotell använder cPanel. Det är dock fortfarande lite mer komplicerat än att bara använda en underkatalog.

Andra domänstrukturer för flerspråkiga webbplatser

Vi ber om ursäkt för att vi gör ditt val mellan en underdomän och en underkatalog lite mer komplicerat, men vi skulle varit försumliga om vi inte nämnde att det finns några andra potentiella domänstrukturer för att skapa en flerspråkig webbplats:

  • Separata domännamn – Detta kan ha vissa fördelar, men det ökar komplexiteten (och kostnaderna).
  • URL-parametrar – Varken vi eller Google rekommenderar att du använder denna struktur, men vi kommer att förklara den kort eftersom du fortfarande kan stöta på vissa webbplatser som använda detta tillvägagångssätt.

Att använda separata domännamn istället för underdomäner eller underkataloger

En annan metod som du kan se på vissa flerspråkiga webbplatser är separata landsspecifika domännamn för varje webbplats.

Amazon använder till exempel ett antal landsspecifika domännamn för olika webbplatser:

En stor fördel med detta tillvägagångssätt är att det gör det mycket tydligt att varje domännamn är lokaliserat för det aktuella området. Det gör det också enkelt att bygga upp separata varumärken på varje domännamn, särskilt om du använder en lösning som WordPress multisite.

Detta tillvägagångssätt medför dock en hel del komplexitet och kostnader, vilket är anledningen till att du vanligtvis bara ser det användas av mycket stora varumärken som kan investera tid och resurser i att konfigurera det.

För de flesta ”vanliga” flerspråkiga webbplatser är fördelarna inte värda den ökade komplexiteten och kostnaden och ett enklare alternativ som undermappar erbjuder en bättre lösning.

Att använda URL-parametrar istället för underdomäner eller underkataloger

URL-parametrar är kodbitar som visas efter ett frågetecken i ditt domännamn. Till exempel kan en webbplats använda en ?lang= URL-parameter för att justera språket:

  • Den engelska versionen av ett blogginlägg kan finnas på yoursite.com/hello-world?lang=en
  • Den spanska versionen av inlägget kan finnas på yoursite.com/hello-world?lang=es

Vi rekommenderar inte att använda detta tillvägagångssätt eftersom det inte finns några verkliga fördelar och det har några mycket stora nackdelar.

Framför allt kan du inte segmentera din webbplats baserat på URL-strukturen, vilket gör det svårt för Google att genomsöka och förstå din webbplats.

Det är också förvirrande för dina mänskliga besökare eftersom de inte kan känna igen geotargeting enbart från webbadressen och de kommer förmodligen inte att förstå hur URL-parametrar fungerar.

Utöver våra egna rekommendationer rekommenderar Google också specifikt att man inte använder URL-parametrar i sin dokumentation om hur man skapar multiregionala webbplatser.

Hur du väljer mellan underdomäner och underkataloger för din flerspråkiga webbplats

Det finns ingen specifik regel som gäller i alla situationer, men för de flesta flerspråkiga webbplatser är det bättre att använda underkataloger.

Det finns några skäl till att vi säger detta:

  • De flerspråkiga versionerna av din webbplats kommer att dra nytta av den fulla auktoriteten hos din huvuddomän, vilket kommer att hjälpa dem att rankas högre i sökmotorer som Google.
  • Det finns ingen extra teknisk installation och du behöver inte göra något extra i panelen för ditt webbhotell.
  • Du kan fortfarande lokalisera ditt innehåll helt, t.ex. genom att använda olika URL-sluggar för olika språk. Till exempel yoursite.com/hello-world och yoursite.com/es/hola-mundo.
  • Varje språkversion av din webbplats ligger fortfarande i sin egen undermapp, vilket gör det enkelt för Google och mänskliga besökare att navigera på dina flerspråkiga webbplatser.

Å andra sidan kan underdomäner fungera bättre för vissa nischsituationer. De gör visserligen installationen mer komplicerad, men i gengäld får du också större flexibilitet i den tekniska konfigurationen.

Du kan till exempel använda olika lokala servrar för att hosta olika regionala versioner av din webbplats, vilket inte skulle vara möjligt med en undermapp.

Men du kan uppnå liknande lokaliserad prestanda med undermappar genom att använda ett CDN (Content Delivery Network), så fördelarna med att använda underdomäner är begränsade.

Dessutom är det viktigt att komma ihåg att dina underdomäner kanske inte drar nytta av den fulla auktoriteten hos din huvuddomän, vilket kan hämma din internationella SEO-strategi.

Skapa din flerspråkiga webbplats idag

Nu när du vet hur du väljer mellan en undermapp och en underdomän för din webbplats är du redo att sätta igång och lansera din flerspråkiga webbplats.

error: Innehållet är skyddat

CE

Sök