Strategiguide för webbplatslokalisering: Exempel och bästa praxis

Innehållsförteckning

Försöker du utforma en webbplatslokaliseringsstrategi för ditt företag?

Om du vill få kontakt med en flerspråkig och/eller multiregional målgrupp är det viktigt att ha en strategi för innehållslokalisering.

Så hur utformar man den strategin? Tja, det är syftet med det här inlägget.

Nedan kommer du att lära dig allt du behöver veta om att bygga en strategi för webbplatslokalisering.

Vi börjar med en allmän introduktion till vad webbplatslokalisering är och hur den skiljer sig från översättning.

Därefter kommer vi att presentera några verkliga exempel på webbplatser som framgångsrikt implementerar webbplatslokalisering. Målet är att ge dig inspiration för att utveckla din egen strategi.

Efter det kommer vi att utforska några beprövade metoder och tips för webbplatslokalisering som kan hjälpa dig utveckla en effektiv strategi.

Låt oss sätta igång!

Vad är webbplatslokalisering? Varför är det viktigt?

Webbplatslokalisering innebär att anpassa din webbplats för olika besökare, vilket säkerställer att de får en optimerad och ”naturlig” användarupplevelse, oavsett vilken region de surfar från eller vilket språk de använder.

En betydande aspekt av webbplatslokalisering är att översätta innehållet på din webbplats till användarnas modersmål. Även om översättning av webbplatsens innehåll utgör en betydande del av alla webbplatslokaliseringstrategier, innebär lokalisering inte bara översättning.

Lokalisering omfattar också många andra områden.

Detta kan vara förändringar på hög nivå som att justera vad din webbplats talar om eller de referenser som du gör i innehållet. Alternativt kan det handla om mer detaljerade ändringar, såsom justering av datumformat, enheter (till exempel metriskt kontra imperiskt), talformat (till exempel med komma eller punkt), valutor och andra finjusteringar.

Vilka är fördelarna med en effektiv webbplatslokaliseringsstrategi?

Det finns några stora fördelar med att implementera en strategi för innehållslokalisering på din webbplats.

För det första, om din webbplats får trafik från olika regioner/språk, skapar det helt enkelt en bättre upplevelse för dina besökare.

Om du bara riktar in dig på ett enda geografiskt område och på ett enda språk kanske detta inte spelar så stor roll för dig. Men de flesta webbplatser/företag sträcker sig över flera regioner, så lokalisering gör att du kan se till att din webbplats erbjuder en bra upplevelse för alla dina besökare.

Utöver att skapa en bättre upplevelse för dina befintliga användare kan en lokaliserad marknadsföringsstrategi också hjälpa dig att nå nya besökare och expandera till nya marknader och få kontakt med fler besökare.

Till exempel, anta att din webbplats är på svenska och du överväger att skapa en lokaliserad version för spansktalande från Spanien.

Genom att lokalisera ditt innehåll kan din webbplats nu börja rankas för sökningar på spanska i sökmotorer som Google. Det innebär att du kan dra fördel av flerspråkig sökmotoroptimering (SEO) och börja nå en bredare publik genom sökmotorer.

När du kombinerar dina lokaliseringsinsatser med en stark internationell SEO-strategi, kan du öka trafiken till din webbplats avsevärt.

Exempel på tre verkliga webbplatser som lyckades med sin webbplatslokaliseringsstrategi

För att stödja dig i att utveckla en effektiv strategi för din webbplats kan det vara användbart att titta på ett exempel på en webbplatslokaliseringsstrategi.

Här är tre verkliga företag som med framgång implementerat webbplatslokalisering…

Square – Lokaliserade upplevelser för olika regioner (men samma språk)

Square är ett av de bästa exemplen på webbplatslokalisering eftersom det har så många små lokaliseringsdetaljer att ta hänsyn till.

Om du inte är bekant med Square är det en betalningslösning för att hantera betalningar online och personligen. Därför måste Squares lokaliserade webbplatser hantera många skillnader avseende valutor, lagar, policyer och liknande.

Det är också ett bra exempel på hur du kan skapa lokaliserade webbplatser för olika regioner trots att det är samma språk.

Till exempel hänvisar Squares spanskspråkiga webbplats för USA-regionen fortfarande till dollar.

Men om du skulle gå till den spanskspråkiga webbplatsen för Spanien, skulle du se alla referenser ändras till euro, och till och med gå så långt som att uppdatera kvittot på en av dess produktbilder.

Produktexemplet varierar också eftersom Square tillhandahåller olika betalningshanteringsverktyg i olika regioner.

För att låta användare välja sitt föredragna språk och region erbjuder Square en regionväljare i sin sidfot på webbplatsen och omdirigerar också automatiskt användare till den relevanta regionen.

Airbnb China – Ett exempel på en lokaliseringsstrategi för att integrera lokala tjänster

Ett annat exempel på webbplatslokaliseringsstrategi är Airbnb och deras tillvägagångssätt för att etablera sig i Kina.

Airbnb går utöver det vanliga när det gäller lokalisering, vilket har hjälpt dem att expandera till över 100 olika länder runt om i världen.

En unik detalj i Airbnb:s lokaliseringsstrategi är dess omfattning, där de sträcker sig så långt som att lokalisera leverantörer av sociala inloggningsmetoder, betalningssystem och till och med företagsnamn!

Till exempel, om du är i USA kan du använda ditt befintliga Facebook-konto för att registrera dig/logga in på Airbnb. Men hur är det med Airbnbs kunder i Kina, där Facebook inte existerar som en plattform?

För att lokalisera den sociala inloggningsfunktionen beslutade Airbnb att erbjuda WeChat-inloggning till kunder i Kina (med liknande strategier implementerade i andra länder där det behövs).

Airbnb lokaliserade också sina betalningsalternativ och lät kunder i Kina betala med mobila betalningsplattformar som Alipay och WeChat.

Avslutningsvis, som ett komplement till Airbnbs lokaliseringsstrategi för Kina, anpassade företaget även sitt namn för att göra det mer relaterat för kunder i Kina, genom att använda ”Aibiying” i landet.

Även om din webbplatslokaliseringsstrategi kanske inte behöver vara lika omfattande, utgör Airbnb fortfarande ett utmärkt exempel på hur djupgående en webbplatslokaliseringsstrategi kan vara för vissa marknader.

Observera att Airbnb slutligen avslutade sin verksamhet i Kina under mitten av 2022, men misslyckandet hade mer att göra med Kinas covid-19-restriktioner än problem med lokaliseringsstrategin.

Etsy – ett framstående exempel på en e-handelsstrategi för webbplatslokalisering

Etsy är en populär e-handelsmarknadsplats som fokuserar mer på handgjorda artiklar.

Som en del av att bygga sin marknadsplatsgemenskap har Etsy gjort ett utmärkt jobb med att implementera webbplatslokalisering. Utöver att hjälpa sina kunder att söka från olika platser har Etsys lokaliserade marknadsföringsstrategi hjälpt dem att rangordna sina e-handelskategorisidor för Google-sökningar på en mängd olika språk.

Det är till exempel inte ovanligt att se Etsy rankas högst upp i sökmotorer för både engelska och spanska sökfrågor (tillsammans med andra språk).

För att möjliggöra för kunder att välja sina önskade lokalisationsinställningar visar Etsy en popup där kunden kan välja:

  • Region
  • Språk
  • Valuta

Etsy försöker också automatiskt omdirigera användare till de optimala inställningarna så att kunderna får en bra lokaliserad upplevelse direkt.

Baserat på dessa val kommer Etsy att lokalisera hela upplevelsen, inklusive att översätta innehåll, ändra valutor, justera datumformat och ändra talformulär (t.ex. använda en punkt istället för ett komma för stora tal).

Hur du utvecklar din egen webbplatslokaliseringsstrategi: Tips och bästa praxis

För att korrekt anpassa innehållet på din webbplats finns det några bästa praxis för webbplatslokalisering att följa när du utformar din strategi.

Här följer våra tips för effektiv lokalisering på din webbplats.

Lista de språk och språkinställningar som du vill täcka

Börja med att överväga vilka språk och platser du planerar att rikta in dig på. Det kan verka grundläggande, men du kan inte planera resten av din lokaliseringsstrategi förrän du vet vad du behöver täcka.

Observera att vi inte bara sa ”vilka platser” – det är helt möjligt att du kan behöva täcka flera språk/kulturer för samma geografisk plats.

Tänk på exemplet med Square-lokaliseringsstrategin ovan – Square har olika webbplatser för både språk och regioner. Det finns lokaliserade webbplatser för engelsktalande och spansktalande i USA, samt en separat lokaliserad webbplats för spansktalande från Spanien.

Genom att tänka på både de språk och de regioner som du behöver täcka kan du planera för omfattande lokaliseringstäckning.

Välj hur du översätter innehållet på din webbplats

Även om översättning inte är hela din webbplatslokaliseringsstrategi, är det en av de viktigaste delarna. Därför bör du överväga hur du översätter innehållet på din webbplats tidigt i din planering.

Det finns två strategier här – mänsklig översättning och maskinöversättning:

  • Mänsklig översättning. En människa översätter innehållet manuellt. Du kan göra det själv, anlita en frilansöversättare eller ta hjälp av en dedikerad översättningsbyrå.
  • Maskinöversättning. Du använder en maskinöversättningstjänst för att automatiskt översätta din webbplats innehåll.

Mänsklig översättning säkerställer de mest exakta och användarvänliga översättningarna, men det kan vara kostsamt och/eller tidskrävande, särskilt för stora webbplatser.

Maskinöversättning har blivit ganska korrekt dessa dagar, särskilt för populära språkpar, men det är fortfarande inte perfekt så du kanske inte vill förlita dig på det för viktiga sidor.

För att få det bästa av två världar kan du överväga att använda ett lokaliseringsverktyg som låter dig kombinera båda metoderna.

Välj ett verktyg/tillägg för att lokalisera din webbplats

För att effektivt hantera dina webbplatslokaliseringsinsatser krävs oftast användning av någon form av lokaliseringsverktyg eller programvara.

Även om du kan anpassa en lösning eller manuellt skapa separata webbplatser för varje språk/plats, är det vanligtvis inte effektivt att göra det. Dessutom finns det några utmärkta lokaliseringsverktyg där ute som kan hjälpa dig att hantera och synkronisera dina lokaliseringsinsatser.

Din strategi för att välja det bästa webbplatslokaliseringsverktyget beror på hur du har byggt din webbplats.

Det är viktigt att välja rätt verktyg tidigt i din strategi eftersom det verktyg du väljer kommer att påverka hur du närmar dig andra aspekter i din lokaliseringsstrategi.

Skapa en stilguide för att specificera viktiga regionala förändringar

För att säkerställa att du är konsekvent när du lokaliserar din webbplats är det viktigt att skapa en stilguide för att utveckla din webbplatslokaliseringsstrategi.

Först är det bra att specificera lokaliserade stilregler för alla detaljer, inklusive följande:

  • Datumformat
  • Alternativa tidsformat – till exempel, 12-timmars eller 24-timmars tidsformat
  • Måttenheter – till exempel vikter, avstånd, temperaturer etc.
  • Nummerformat
  • Valutor
  • Etc.

Utöver dessa typer av detaljer vill du också överväga kulturella skillnader som kan påverka hur du skapar innehåll på olika webbplatser.

Om du till exempel lokaliserar din webbplats för en publik i Indien kanske du vill undvika hänvisningar till att äta nötkött eftersom det inte fungerar med en majoritet av indierna (och kan till och med förolämpa vissa besökare).

Att samla dessa viktiga kulturella skillnader i en stilguide hjälper dig att säkerställa framgång när du lokaliserar din webbplats, särskilt om du har flera personer som arbetar med lokalisering.

Planera för designändringar efter lokalisering

Även om många aspekter av webbplatslokalisering fokuserar på att göra ändringar i webbplatsens innehåll, är det viktigt att komma ihåg att förändringar i innehållet också kan kräva anpassningar av webbplatsens design.

Till exempel kan webbplatsens storlek på rubriker eller menyer se bra ut på engelska, men de kan samtidigt vara ett problem på andra språk.

Om möjligt vill du designa för lokalisering från början. Det är kanske dock inte ett alternativ om du implementerar en webbplatslokaliseringsstrategi för en befintlig webbplats.

Om så är fallet, bör du bara planera för att göra några designjusteringar efter att du har lokaliserat ditt innehåll.

Om du har ett dedikerat designteam kan du ta med dem i processen tidigt för att rädda dig från överraskningar senare.

Om inte kan du behöva kontakta en frilansare eller byrå för att göra några justeringar när du är klar med lokaliseringen av innehållet på din webbplats.

Undvik dessa vanliga lokaliseringsfel

Slutligen, när du förbereder din lokaliseringsstrategi vill du också se till att du undviker vanliga misstag.

Att förutse dessa misstag kan hjälpa dig att undvika behovet av att rätta till saker i efterhand.

Några vanliga lokaliseringsproblem inkluderar:

  • Inte lokalisera bilder.
  • Trasiga tecken och andra tekniska problem – detta kan hända med accenter eller diakritiska tecken som inte stöds av webbplatsens teckensnitt.
  • Att glömma att lokalisera e-postmeddelanden som din webbplats skickar. Om du till exempel har en e-handelsbutik är det viktigt att lokalisera butikens e-postmeddelanden.
  • Att använda ett lokaliseringssystem som kräver mycket underhåll.

Kom igång med din webbplatslokaliseringsstrategi idag

Om du vill att din webbplats ska kunna nå besökare på olika språk och platser är det viktigt att du har en webbplatslokaliseringsstrategi på plats.

För att planera för framgång bör du:

  • Tydligt definiera de språk och regioner som du vill täcka.
  • Välja hur du översätter ditt innehåll, genom mänsklig översättning, maskinöversättning eller en blandning av båda.
  • Välja ett lokaliseringsverktyg som kan hjälpa dig att hantera saker.
  • Skapa en lokaliseringsstilguide för att säkerställa enhetlighet.
  • Planera för designändringar som en del av dina lokaliseringsinsatser.
  • Undvika vanliga lokaliseringsmisstag från början för att slippa korrigera saker längs vägen.
error: Innehållet är skyddat

CE

Sök