Hur man upptäcker webbläsarspråk automatiskt

Innehållsförteckning

Att göra det möjligt för användarna att se innehåll på det språk de föredrar är en viktig funktion på webbplatser som syftar till att nå en global publik. Som webbplatsägare kan du enkelt göra detta genom att ställa in din webbplats för att upptäcka webbläsarspråk automatiskt.

Webbplatsöversättning är utan tvekan det första steget för att skapa en flerspråkig webbplats. Men efter att ha skapat flera översatta versioner av din webbplats tar omdirigering av användare till deras föredragna version automatiskt surfupplevelsen ett helt steg längre.

Fast att ha en språkväxlingsknapp eller sida är fortfarande viktigt för praktiskt taget alla flerspråkiga webbplatser. Men automatisk identifiering av webbläsarspråk hjälper dina kunder att navigera på din webbplats ännu snabbare. Detta kan i sin tur öka användarupplevelsen (UX), engagemang, försäljning och konvertering.

I den här artikeln tar vi en titt på hur automatisk identifiering av webbläsarspråk fungerar och varför det är viktigt.

Hur identifiering av användarspråk fungerar

Vid något tillfälle kan du ha besökt ett utländskt varumärkes webbplats, bara för att upptäcka att du tittar på dess innehåll på ditt modersmål. Det är möjligt eftersom webbplatsen kan upptäcka ditt föredragna språk automatiskt.

Undrar du om detta har något att göra med några överträdelser av sekretesslagstiftningen? Oroa dig inte, automatisk identifiering av användarspråk fungerar baserat på enkel logik som inte har något att göra med att spionera på din personliga information.

Det finns tre huvudsakliga sätt för webbplatser att upptäcka användarnas föredragna språk. Det kan antingen baseras på webbläsarinställningar, IP-adress eller internationalisering.

Upptäckt av webbläsarpreferenser

Detta är den mest populära metoden som webbplatser använder för att upptäcka webbläsarspråk automatiskt. När du har installerat en webbläsare på din enhet väljer du vanligtvis ditt föredragna språk.

När du sedan besöker en webbplats i den här webbläsaren kan webbplatsen enkelt upptäcka det föredragna språket som lagras i webbläsarens inställningsfiler. Webbplatsen använder sedan kod (i de flesta fall Javascript) för att omdirigera användaren till motsvarande föröversatta version av webbplatsen. Som webbplatsägare kan du välja att göra detta automatiskt eller fråga användaren om de vill se din webbplats på det upptäckta språket.

När du ställer in automatisk identifiering av webbläsarspråk är det viktigt att låta besökare välja sitt föredragna språk när de kommer till din webbplats. En automatisk språkväxlare hjälper till med det.

Men människor talar tusentals språk runt om i världen. Och du kanske undrar vilka språk du ska översätta din webbplats till. Ett möjligt sätt att lösa detta är att översätta webbplatser till de mest talade språken i världen.

Som bästa praxis är det dock mer givande att ta hänsyn till de språk som är vanliga för din målgrupp. Du kan enkelt göra detta genom att analysera de specifika länder där de flesta av dina webbplatsbesökare kommer från för närvarande och sträva efter att nå dem bättre.

Sökning av IP-adress

En annan metod som webbplatser använder för att upptäcka webbläsarspråk är att kontrollera webbplatsbesökarens IP-adress. När webbplatsen har slutfört sökningen av IP-adressen kommer detta i sin tur att återspegla användarens plats. Det kommer sedan att omdirigera användaren baserat på deras plats.

Men den här metoden kommer med några utmaningar. En användares språkinställning kan ibland skilja sig från deras platsinformation. Men en typisk IP-adressökning kan inte skilja dem från varandra.

Om webbplatsen till exempel har identifierat din plats som USA och du reser till ett icke-engelsktalande land, uppdaterar IP-adressen din plats och ger dig den version av webbplatsen som motsvarar din nya plats. Detta innebär att om du inte förstår det vanliga språket på din nya plats kan du ha svårt att engagera dig i webbplatsens innehåll.

På samma sätt finns det länder som Kanada eller Kamerun med mer än ett lingua franca. Att välja det mer populära språkalternativet kanske inte alltid är perfekt. Om en webbplatsbesökare också använder en VPN-anslutning (Virtual Private Network) kan det på samma sätt ge oönskade resultat att erbjuda webbplatsöversättningar baserat på platsen. På grund av dessa problem är det svårt för webbplatser att upptäcka webbläsarspråk med denna metod.

Internationalisering

Bortsett från att automatiskt upptäcka webbläsarspråk för helt olika språk, måste webbplatser också vara uppmärksamma på språkvariationer. Ett populärt exempel är det engelska språket som har amerikanska och brittiska varianter. Dessa variationer har olika stavningar, stilar och format.

För att säkerställa en effektiv lokalisering bör webbplatsens automatiska språkdetektering vara sådan att användarna tydligt kan upptäcka båda varianterna. Du kan använda någon av de två första metoderna för att få effektiva resultat när det gäller internationalisering.

Varför upptäcka webbläsarspråk automatiskt?

När människor besöker din webbplats för första gången hoppas de få tillgång till dess innehåll på ett språk de förstår. Därför är det viktigt att ställa in automatisk identifiering av användarspråk på din webbplats.

När du har konfigurerat din webbplats för att upptäcka webbläsarspråk automatiskt en gång, kommer den alltid att komma ihåg det språk som tidigare användes av besökare via en cookie. Så när användarna besöker din webbplats igen kan de automatiskt få tillgång till den på det språk de föredrar.

I de flesta fall kommer en global webbplats ofta att få nya användare vars webbläsarinställningar eller IP-adress återspeglar ett annat språk än webbplatsens förinställda språk. När du aktiverar tillägget Automatisk identifiering av användarspråk får sådana besökare se en popup med möjlighet att byta till det upptäckta språket.

Du kan också ställa in saker på ett sätt som omdirigerar besökare till deras språk utan att informera dem i förväg. Utmaningen med detta är att det kanske inte hjälper din webbplats indexering på grund av de ständiga förändringarna i Googles algoritm.

I vilket fall som helst får du ta del av följande fördelar:

  • Surfupplevelsen på din webbplats kommer att förbättras avsevärt;
  • Du kommer att få mer engagemang på dina landningssidor och på hela webbplatsen;
  • Användare kommer att spendera mer tid på din webbplats, vilket också ökar din ranking för sökmotoroptimering (SEO);
  • Ditt företag kommer att få fler försäljningar och konverteringar.

I huvudsak gör upptäckten av webbläsarspråk automatiskt din flerspråkiga webbplats mer användarvänlig och säkerställer att dina internationaliseringsinsatser ger maximal avkastning (ROI).

Bonustips: Lägg alltid till en språkväxlare på din webbplats

Att förlita sig på automatisk språkomdirigering är inte tillräckligt för att tillåta besökare att få tillgång till innehåll på deras föredragna språk. Du måste fortfarande lägga till en språkväxlare för WordPress, oavsett vilken typ av flerspråkig webbplats du äger.

En språkväxlare gör det möjligt för användarna att se innehåll på din webbplats även i de fall då din webbplats upptäcker fel webbläsarspråk. Detta gäller inte bara tekniska fel. En användare kan välja att visa din webbplats på ett annat språk än deras lokala språk eller deras webbläsares förinställda språk.

Din webbplats språkväxlare kan vara i form av en knapp, text eller rullgardinsmeny. Viktigast av allt är att dina besökare ska kunna använda den på ett smidigt sätt.

Förbättra användarupplevelsen med språkdetektering i webbläsaren

Att bygga din flerspråkiga webbplats syftar till att ge ditt företag globalt erkännande på nätet. Det är därför du måste konfigurera din webbplats för att se till att användarna kan komma åt ditt webbplatsinnehåll utan språkbarriärer.

error: Innehållet är skyddat

CE

Sök