Hur man ställer in WordPress Multisite för flerspråkiga webbplatser

Innehållsförteckning

Om din webbplats har en global närvaro kanske du undrar hur du på bästa sätt når hela din publik och får alla att känna sig välkomna. Att erbjuda lokaliserat innehåll på dina användares modersmål kan vara svaret du letar efter. Ett bra sätt att göra detta på är att använda WordPress multisite för att skapa ett flerspråkigt nätverk.

Multisite gör det möjligt för användare att skapa ett nätverk av WordPress-webbplatser som alla hanteras från en och samma instrumentpanel. De delar tillgångar som tillägg och teman, vilket underlättar utformningen och underhållet av alla dina webbplatser.

I den här artikeln presenterar vi WordPress multisitefunktion och går igenom dess fördelar och nackdelar för flerspråkigt innehåll. Därefter kommer vi att gå igenom hur du använder funktionen för att skapa varianter av din webbplats på flera språk. Låt oss sätta igång!

För- och nackdelar med att använda multisite för din flerspråkiga webbplats

Innan vi fördjupar oss i hur du ställer in multisite, låt oss snabbt summera vad det innebär och granska några av fördelarna och nackdelarna med denna metod för att skapa en flerspråkig webbplats.

WordPress multisite är en typ av WordPress-installation som låter användare skapa och underhålla flera WordPress-webbplatser från en enda instrumentpanel. Sammanställningen av inställningar och delade tillgångar som tillägg och teman gör det mycket enklare att hantera hela nätverket.

När det kommer till att bygga en flerspråkig webbplats är det viktigt att komma ihåg att multisite inte innebär olika versioner av samma webbplats. Egentligen är det ett nätverk av separata webbplatser på olika språk som hanteras från en och samma plats. Detta upplägg har många distinkta för- och nackdelar.

Fördelarna med multisite för flerspråkigt innehåll

Den största fördelen med att använda WordPress multisite är att du kan ha helt olika innehåll på varje sida istället för bara översätta samma sida till olika språk. Detta gör att du kan skapa lokaliserade sidor som verkligen tillgodoser olika kulturella preferenser runt om i världen.

En annan stor fördel med multisite är att du själv kan välja hur du vill strukturera sidorna. Du kan använda underdomäner, underkataloger eller till och med helt olika toppdomäner (såsom dinhemsida.se, dinhemsida.com och så vidare).

Detta är möjligt tack vare Domain Mapping, en WordPress-funktion som automatiskt omdirigerar användare till olika adresser när de besöker vissa delar av din webbplats. Att ha distinkta webbadresser för varje webbplats gör det mycket snabbare för dina besökare att navigera till rätt sida.

Dessutom behöver du inte använda ett tillägg för att ställa in din flerspråkiga webbplats när du använder multisite. Men det är både på gott och på ont, så vi återkommer till detta senare.

Nackdelarna med multisite för flerspråkigt innehåll

De största fördelarna med multisite kretsar främst kring det faktum att varje plats är separat. Denna struktur kommer dock med vissa nackdelar.

Den första har att göra med användarvänlighet. Vi har nämnt att det är enklare att hantera multisite än att hantera flera olika WordPress-webbplatser. Det är dock också mer komplext än att hantera bara en webbplats.

Till exempel behöver alla webbplatser vanligtvis aktiveras och ställas in var och för sig, även om de delar gemensamma teman och tillägg. Dessutom fungerar inte alla tillägg så värst bra med multisite.

På samma sätt måste varje ändring på den primära webbplatsen replikeras manuellt på alla andra webbplatser. Det finns tillägg som kan automatisera delar av processen, men det kommer alltid att krävas åtminstone några praktiska åtgärder. Detta gäller särskilt för situationer där du vill att innehållet på dina webbplatser ska vara unikt.

Slutligen kan översättning av webbplatser i ett multisitenätverk vara en riktigt krävande process. Det finns många sätt du kan underlätta detta på, men ingen av dem är så värst idealiska.

På grund av dessa nackdelar finns det situationer där multisite kanske inte är den mest optimala lösningen för att skapa en flerspråkig webbplats.

Så här konfigurerar du WordPress multisite för flerspråkiga webbplatser (i 5 steg)

Om WordPress multisite känns som den bästa lösningen för att skapa ett flerspråkigt nätverk för dig, har vi det du söker. Processen kan sammanfattas i dessa fem steg.

Steg 1: Skapa ett multisitenätverk

Först måste du skapa det multisitenätverk som kommer att vara värd för dina webbplatser. Beroende på din situation har du nu två alternativ – antingen att konvertera en befintlig webbplats till multisite eller att skapa en ny installation från grunden.

Att konvertera en befintlig webbplats till multisite

Om du redan har en WordPress-webbplats kan du ganska enkelt konvertera den till ett multisitenätverk. För att göra detta måste du arbeta med en del kod och komma åt WordPress filsystem, men det bör inte vara allt för avancerat.

Se till att du för säkerhets skull har en aktuell säkerhetskopia till hands när du sätter igång. Du bör också inaktivera alla dina tillägg tills du är klar med processen.

Anslut sedan till din server med hjälp av en FTP-klient (File Transfer Protocol) eller din värds filhanterare. Om du behöver en FTP-klient rekommenderar vi FileZilla. När du har tillgång till din filer öppnar du wp-config.php.

Lägg till följande kod längst ner i filen, ovanför raden som säger “That’s all, stop editing! Happy blogging”:

/* Multisite */

define( ’WP_ALLOW_MULTISITE’, true );

Spara sedan din fil. Du bör nu se ett nytt alternativ för nätverksinställningar i instrumentpanelen på WordPress under Verktyg. Klicka på den för att öppna skärmen för nätverkskonfiguration.

Alternativen på den här skärmen kommer att variera något beroende på dina inställningar. Ändra eller fyll i eventuella fält som du behöver och klicka sedan på Installera.

Du borde nu se en skärm med fler instruktioner. Dessa ändringar måste göras manuellt.

Återigen kan de exakta instruktionerna du ser variera något eftersom dessa kodavsnitt är specifika för varje installation. Verkställ eventuella ändringar och klicka sedan på länken för att logga in på din kontrollpanel igen.

Du bör nu ha en Mina webbsidor-post i sidofältet och i WordPress-verktygsfältet.

Med dessa kan du komma åt webbplatserna i både ditt nätverk och din nätverksdashboard. Glöm inte att aktivera dina tillägg igen!

Skapa en ny WordPress multisiteinstallation

Om du skapar en WordPress-installation från grunden är processen mycket enklare. När du installerar WordPress via installationsprogrammet Softaculous i cPanel markerar du helt enkelt rutan Aktivera multisite.

Om du installerar WordPress med en annan metod – t.ex. en manuell installation eller ett klick via ditt webbhotell – kan du fortfarande aktivera multisite genom att redigera din wp-config.php-fil enligt beskrivningen ovan.

Steg 2: Lokalisera dina undersidor

Nu när du har aktiverat multisite är det dags att ställa in alla dina undersidor. Först och främst, om du behöver skapa ytterligare webbplatser i ditt nätverk, håll muspekaren över Mina webbplatser i WordPress verktygsfält och navigera till Network Admin → Sites.

Här kan du se alla webbplatser i ditt nätverk. Om du behöver lägga till en ny webbplats klickar du bara på knappen Lägg till ny och fyller i de nödvändiga uppgifterna.

När alla dina webbplatser är klara går du till din kontrollpanelen på din första webbplats genom att klicka på dess namn i menyn Mina webbplatser. Navigera sedan till Inställningar → Allmänt.

Det är här du konfigurerar lokaliseringsalternativen. Här ser du till att inställningarna matchar de platser för de besökare du förväntar dig på just den webbplatsen. Språket är det mest uppenbara alternativet, men glöm inte att ändra tidsformatet, datumformatet och även tidszon om det behövs.

Se till att klicka på Spara ändringar längst ner när du är klar. Upprepa denna process för varje webbplats i ditt nätverk.

Steg 3: Importera eller skapa ditt innehåll

När dina nya webbplatser är tillagda och lokaliserade är det dags att ställa in ditt tema. Se till att leta efter ett som erbjuder flerspråkig support. WordPress temakatalog har ett antal gratis, översättningsklara alternativ tillgängliga.

Det finns också några utmärkta premiumteman som är redo för flerspråkig användning. När du väl har installerat ett som uppfyller dina behov är nästa steg att importera ditt innehåll. Om du ännu inte har något innehåll att importera kan du gå vidare och hoppa till nästa steg.

Det bästa sättet att göra detta på är att först fylla i den primära webbplatsen i ditt nätverk. Du kan sedan använda det som utgångspunkt för översättning av innehållet till andra språk.

För att importera befintligt innehåll går du till kontrollpanelen för din primära webbplats och navigerar till Verktyg → Exportera. Här laddar du ner en .xml-fil med ditt innehåll.

Växla sedan till en av dina andra webbplatser och navigera till Verktyg → Importera → WordPress. Klicka på Installera om det behövs och klicka sedan på Run Importer.

Tryck på Välj fil och ladda upp .xml-filen som du exporterade, klicka sedan på Ladda upp fil och importera. Följ alla anvisningar du får, och när importen är klar har du din primära webbplats innehåll på din nya webbplats.

Om alla dina webbplatser har samma innehåll på olika språk kan du upprepa processen för varje webbplats för att snabbt fylla i dem alla.

Steg 4: Översätt ditt innehåll

När alla dina webbplatser är fyllda med innehåll är nästa steg att översätta dem var och en. Här har du några olika alternativ. Du kan antingen översätta innehållet manuellt, automatisera översättningen med programvara eller överlämna arbetet till en översättningsbyrå för högsta kvalitet.

För manuell översättning finns det egentligen ingen genväg; det kommer att bli mycket arbete. Dessutom måste du vara flytande i alla språk du vill översätta ditt innehåll till.

När det kommer till programvara gäller det att vara medveten om att översättningskvaliteten kan variera enormt mellan olika tjänster. Oavsett vilken du väljer bör du definitivt kontrollera innehållet en gång innan du publicerar det för att se till att allt är korrekt, särskilt om det är första gången du använder din valda programvara.

Slutligen, glöm inte bort småsakerna – menyer, sidfotstext, widgets och andra små detaljer på din webbplats är lätta att missa. Dessa element är viktiga för att skapa en sammanhängande upplevelse, så det lönar sig att vara noggrann.

Steg 5: Ange geografiska mål för de viktigaste sökmotorerna

Vid det här laget, när översättningen är klar, bör dina flerspråkiga webbplatser vara redo att användas. Men det finns en sista sak du bör göra. Det är viktigt att du berättar för sökmotorerna vilka länder du vill att dina webbplatser ska visas i.

Sökmotorer försöker gynna innehåll som är relevant för användarna. Detta påverkas av flera faktorer, som geografisk plats och språk.

Om du gav varje webbplats i ditt nätverk en landsspecifik domän kommer detta redan vara löst för dig. Men om de har generiska toppdomäner som .com eller .org måste du ange vilket land webbplatsen är inriktad på för sökleverantörer.

Du kan tillhandahålla denna information i varje sökmotors webmasterverktyg (eller motsvarande). För Google hittar du inställningen i Webmaster Tools. Med den uppgiften slutförd har du officiellt slutfört installationen för din flerspråkiga WordPress multisite.

Sammanfattning

Att tillhandahålla din webbplats på dina användares modersmål kan förbättra deras upplevelser avsevärt vilket leder till större engagemang och fler konverteringar. Multisite gör det möjligt att tillhandahålla lokaliserade versioner av din webbplats till användare över hela världen.

Att sätta upp ett flerspråkigt multisitenätverk kan vara mycket arbete, men om du följer dessa fem steg bör du få en bra start:

  • Skapa ett multisitenätverk
  • Lokalisera varje undersida i nätverket
  • Importera eller skapa ditt innehåll
  • Översätt ditt innehåll till de språk du behöver
  • Ange geografiska mål för att hjälpa sökmotorer att indexera dina webbplatser korrekt
error: Innehållet är skyddat

CE

Sök