Hur du lokaliserar din marknadsföring för flerspråkiga webbplatser

Innehållsförteckning

En av de bästa delarna av att skapa en flerspråkig och/eller lokaliserad webbplats är att det låter dig bedriva lokaliserad marknadsföring.

Genom att lokalisera din webbplats får du möjligheten att nå ut till nya kunder på sökmotorer, sociala medier och andra marknadsföringskampanjer.

Men för att din strategi ska lyckas krävs det mer än att bara applicera samma marknadsföringsstrategi på olika platser. Det är här lokaliserad marknadsföring kommer in i bilden.

Genom att lokalisera din marknadsföring kan du skräddarsy dina kampanjer för specifika regioner, kulturer och språk. Att optimera dina marknadsföringsstrategier för olika platser gör att du kan säkerställa maximal avkastning på dina flerspråkiga och multiregionala insatser.

I det här inlägget kommer vi att fördjupa oss inom lokaliserad marknadsföring med ett särskilt fokus på företag med en flerspråkig och/eller multiregional webbplats.

Låt oss inleda med en kortfattad introduktion till vad lokaliserad marknadsföring innebär. Därefter kommer vi att utforska några praktiska strategier som du själv kan implementera för att förstärka din lokaliserade marknadsföring.

Då sätter vi igång!

Vad innebär lokaliserad marknadsföring?

Lokaliserad marknadsföring syftar på processen att anpassa dina marknadsföringsstrategier för att optimera riktningen av din marknadsföring till användare som talar olika språk och/eller befinner sig på olika platser.

Det innebär att anpassa de olika aspekterna av dina marknadsföringsstrategier och innehåll för att möta de specifika behoven hos kunder som kan befinna sig i olika länder, tala olika språk och/eller ha olika kulturella värderingar.

Ett av de mest kända exemplen på lokaliserad marknadsföring är Coca-Colas ”Dela en cola”-kampanj, som ersätter den traditionella Coca-Cola-logotypen med en persons namn och ”Dela en cola med”-texten.

Det som gör detta till ett perfekt exempel på lokaliserad marknadsföring är att Coca-Cola valde att använda olika namn för olika platser.

Till exempel skulle en Coca-Cola-drickare i Frankrike se traditionellt ”franska” namn på flaskorna, medan en Coca-Cola-drickare i Spanien skulle se traditionellt ”spanska” namn.

Coca-Cola introducerade dessa lokaliserade flaskor i över 50 länder, där varje flaska bar lokala namn som var anpassade till den specifika regionen.

Utan denna extra grad av lokalisering skulle kampanjen inte alls ha varit lika framgångsrik.

När det gäller din webbplats utgör en betydande del av den lokaliserade marknadsföringen att översätta både din webbplats och annat marknadsföringsinnehåll till användarens lokala språk.

Men lokaliserad marknadsföring innefattar mycket mer än bara översättning av ditt innehåll, vilket är varför du kommer att dra nytta av de strategier som vi kommer att diskutera senare i inlägget.

Vilka är fördelarna med lokaliserad marknadsföring?

Om din produkt har en flerspråkig och/eller multiregional målgrupp finns det många fördelar med att lokalisera din marknadsföring.

Här är några av de främsta anledningarna till varför du borde överväga att implementera lokaliserad marknadsföring för ditt företag:

Optimerad konverteringsgrad

Om din målgrupp befinner sig på olika platser och/eller talar olika språk riskerar du att missa potentiella konverteringar när du inte lokaliserar dina marknadsföringsinsatser. Undersökningar visar att de flesta föredrar att både surfa och handla på lokaliserade webbplatser, vilket innebär att du riskerar att förlora kunder genom att inte uppfylla dessa behov.

Ökat engagemang

Genom att möta dina lokala kunder där de är istället för att använda en universell strategi kan du både öka engagemanget och bygga en starkare relation med dina kunder.

Förbättra varumärkets rykte

En satsning på lokaliserat innehåll kan innebära att du både förstärker ditt varumärkes rykte samtidigt som du visar för dina kunder att ditt varumärke är engagerat i deras specifika region.

Finns det några nackdelar med lokaliserad marknadsföring?

Den största nackdelen med att implementera en lokaliserad marknadsföringsstrategi är kostnaden – både i form av pengar och mänsklig insats.

Att lokalisera dina marknadsföringsinsatser innebär utan tvekan en stor mängd extra arbete att ta itu med.

Istället för att skapa en och samma grafik för marknadsföring kan man till exempel behöva skapa en separat grafik för varje plats. Även om du förmodligen inte behöver skapa allt från grunden för varje grafik kommer detta åtminstone kräva extra tid att implementera.

Förutom den initiala implementeringen kommer det även att löpande krävas extra tid och arbete för att underhålla dina lokala marknadsföringsinsatser på lång sikt. Om du till exempel ändrar en målsida på din webbplats måste du även justera de lokaliserade versionerna av samma målsida.

För att säkerställa att du får en god avkastning på dina insatser rekommenderar vi att du konfigurerar analyser för att övervaka effektiviteten av din lokaliserade marknadsföring – mer information om det senare.

Sju viktiga strategier för lokaliserad marknadsföring

Nu när du har en förbättrad förståelse för vad lokaliserad marknadsföring innebär och varför det är värt att implementera, låt oss fördjupa oss i några användbara tips för hur du kan börja implementera lokaliserad marknadsföring på din egen webbplats och i dina kampanjer.

1. Förstå skillnaden mellan lokalisering och översättning

Om du vill implementera en effektiv strategi för lokaliserad marknadsföring är det viktigt att förstå skillnaden mellan lokalisering och översättning:

  • Översättning – Översätta en webbplats innehåll från ett språk till ett annat utan att ändra innebörden.
  • Lokalisering – Justera webbplatsens innehåll och design så att det känns som en naturlig upplevelse för besökare som talar olika språk eller befinner sig på olika platser.

Låt oss till exempel säga att du har en textrad på den amerikanska versionen av din webbplats som säger något i stil med ”Det finns en Starbucks på varje hörn”.

Även om den meningen är perfekt för någon som befinner sig i USA (där Starbucks finns överallt), skulle det inte vara lika meningsfullt för någon från ett land där Starbucks inte har en lika stor närvaro.

För att lokalisera ditt innehåll räcker det inte med att bara översätta Starbucks-referensen till personens lokala språk. Istället skulle du utöver grundläggande översättning behöva ändra referensen helt och hållet genom att istället använda en lokal kafékedja som är mer populär i det specifika landet.

Detsamma gäller för datumformat, valutor, sifferformat och så vidare.

Om du inte förstår skillnaden mellan översättning och lokalisering kommer det bli svårt för dig att optimera dina lokaliserade marknadsföringskampanjer.

2. Utför marknadsundersökningar för olika platser

När du lanserade din produkt på ditt modersmål gjorde du förmodligen en hel del marknadsundersökningar för att förstå dina kunder och lära dig att marknadsföra dem effektivt.

Om du vill lyckas med att lokalisera dina marknadsföringsinsatser måste du utföra samma typ av forskning för alla andra platser som du vill rikta in dig på.

Förutom allmänna marknadsundersökningar bör du vara särskilt uppmärksam på eventuella skillnader mellan denna plats och din ursprungliga marknad som:

  • Formatering, valutor, måttenheter och så vidare – alla de små detaljerna
  • Demografi
  • Kulturella värden
  • Unika regionala preferenser
  • Saker som kan vara stötande i en specifik region
  • Etc.

Beroende på hur mycket du är villig att investera kan det vara klokt att anlita någon som är del av den aktuella lokalbefolkningen för att utföra denna undersökning, eftersom de i sig har en djupare förståelse för den aktuella platsen.

3. Anpassa viktigt marknadsföringsinnehåll och dess design för varje språk och plats.

När du väl har utfört din lokaliserade marknadsundersökning är det dags att börja justera ditt viktigaste marknadsföringsinnehåll för varje plats.

Allt innehåll på din webbplats bör både översättas och lokaliseras, men det finns specifika delar av din lokaliserade marknadsföringsstrategi som du bör lägga extra fokus på:

Priser

Se till att justera alla priser på din webbplats så att de visas i besökarens lokala valuta. Om du har en digital produkt kan du också överväga att införa prisparitet, som faktiskt justerar priserna upp eller ner baserat på varje regions köpkraft. Du kan implementera detta manuellt eller med hjälp av verktyg.

CTA-knappar

Justera ditt call to action-innehåll för att säkerställa att du driver aktivitet och maximerar omvandlingar på varje plats. Du kan också behöva justera designen, eftersom olika CTA-texter kan påverka hur den ser ut.

Formulär

Se till att alla formulär du använder är lokaliserade för att optimera konverteringar. I vissa fall kan du ändra instruktioner eller använda olika formulärfält beroende på användarens språk. Du kan också behöva justera vissa saker för att följa lokala lagar, såsom EU:s GDPR-lagstiftning som blir aktuell om du riktar dig till en målgrupp i ett EU-land.

Bilder och annan webbplatsgrafik

Om du integrerar text eller lokaliserade referenser i bilderna på din webbplats är det viktigt att även lokalisera dessa genom att ladda upp olika bilder beroende på var användaren befinner sig.

Viktiga målsidor

Även om det är viktigt att lokalisera hela webbplatsen på rätt sätt, bör du särskilt betona viktiga målsidor och andra sidor som spelar en central roll i din säljtratt.

Sifferformat, datum, måttenheter etc.

Förutom att lokalisera priser är det också viktigt att uppmärksamma andra detaljer som kan behöva lokaliseras, såsom datum, sifferformat, måttenheter och så vidare.

Återigen är detta inte det enda innehållet du behöver lokalisera – allt på webbplatsen bör lokaliseras på rätt sätt. Men när det kommer till lokaliserad marknadsföring är det viktigt att lägga till lite extra fokus på dessa viktiga element.

Som en del av lokaliseringen kan du även behöva uppdatera eller justera din webbplats design för att matcha.

4. Lokaliserad sökmotoroptimering

För en webbplats, är utvecklingen av en robust och effektiv strategi för lokaliserad sökmotoroptimering (SEO) ett av de viktigaste områdena att fokusera på.

Med lokaliserad SEO kan du ranka din webbplats för frågor som användare på olika platser söker efter på sitt modersmål.

Detta hjälper dig att öka din webbplats synlighet i sökningar och öka din organiska trafik. Genom att implementera de andra lokaliserade marknadsföringsstrategierna på denna lista kan du säkerställa att du effektivt kan omvandla dessa besökare till kunder.

Här är några tips på hur du implementerar en lokaliserad SEO-strategi:

  • Utför sökordsforskning för flera olika språk – Istället för att bara titta på sökvolymstrenderna för nyckelord på webbplatsens originalspråk bör du undersöka sökningar på andra språk och i andra regioner för att se om det finns några skillnader.
  • Lokalisera din on-page SEO – Förutom att lokalisera ditt innehåll är det även viktigt att översätta och lokalisera centrala SEO-detaljer såsom din SEO-titel, metabeskrivning, URL-slug med mera.
  • Överväg lokaliserade sökmotorpreferenser – Även om Google dominerar stora delar av världen finns det vissa marknader där andra sökmotorer har en betydande (eller dominerande) marknadsandel, t.ex. Sydkorea (Naver), Kina (Baidu eller Sogou), Tjeckien (Seznam) osv.
  • Se till att inkludera hreflang-taggen – hreflang-taggen hjälper Google att förstå vilken version av din webbplats som ska visas för olika typer av besökare.

5. Optimera din marknadsföring på sociala medier för olika platser

På samma sätt som med SEO, är det viktigt att anpassa dina marknadsföringsstrategier för sociala medier för att maximera effekten av dina insatser.

För det första är det bra att skapa separata sociala medieprofiler för olika platser, eftersom det är svårt att blanda lokaliserat innehåll på ett och samma konto.

Till exempel har Coca-Cola separata Twitter-profiler för Coca-Cola España (Spanien), Coca-Cola France och så vidare.

Vissa sociala nätverk har verktyg för att automatiskt omdirigera användare till ett varumärkes lokaliserade upplevelse, vilket också är värt att undersöka.

Utöver att skapa lokaliserade profiler är det viktigt att anpassa innehållet som du delar. Till exempel delar Coca-Cola France Twitter-konto inte bara översatta inlägg, utan även unikt innehåll för den regionen (till exempel inlägg med lokala idrottslag).

I vissa fall kanske du också vill skapa konton på nya sociala nätverk som är populära på den platsen.

Till exempel är Zalo ett av de mest populära sociala nätverken i Vietnam. Så om du skulle vilja skapa en lokaliserad marknadsföringsstrategi för sociala medier i Vietnam, skulle du definitivt vilja inkludera Zalo i dina insatser (utöver globala plattformar som Facebook).

6. Överväg att samarbeta med lokala influencers

Detta tips kanske inte rör alla lokaliserade marknadsföringsstrategier. Men om influencer marketing redan är en del av din befintliga strategi kan samarbete med lokala influencers vara en annan bra öppning för marknadsföringslokalisering.

Detta kan hjälpa dig att nå den lokala publiken och visa kunder att du tar företagets närvaro på den platsen på allvar.

7. Ställ in Analytics för att förstå dina insatser inom marknadsföringslokalisering

För att mäta effektiviteten av dina lokaliseringsinsatser är det viktigt att konfigurera dina analyser på rätt sätt.

I stället för att endast övervaka totala konverteringar på din webbplats, är det exempelvis värdefullt att kunna följa konverteringar baserat på webbplatsens språkinställning. Detta låter dig se om vissa platser är underpresterande (eller överpresterande) jämfört med genomsnittet.

De flesta analysverktyg, till exempel Google Analytics, erbjuder inbyggda funktioner som hjälper dig att segmentera dina data efter användarens plats och språkinställning.

För att förenkla processen kan det dock vara bra att ställa in anpassade rapporter för att snabbt kunna se hur olika versioner av din webbplats fungerar.

Bygg din strategi för lokaliserad marknadsföring idag

Om du vill utveckla ditt företag och expandera till nya platser är det viktigt att utveckla en lokal marknadsföringsstrategi.

Genom att följa råden på den här listan kan du vara trygg i att du optimerar dina marknadsföringsinsatser för alla de olika platser du riktar dig till.

error: Innehållet är skyddat

CE

Sök