Hreflang-taggar: Komplett guide till vad de är och hur man använder dem

Innehållsförteckning

Om du bygger en flerspråkig webbplats har du förmodligen sett termen hreflang-taggar. Faktum är att det förmodligen är därför du läser den här artikeln just nu.

vad är hreflang-taggar? Och varför behöver du bry dig om hreflang-taggar när du använder flera språk på din webbplats?

Tja, om du fortsätter att läsa kommer du att kunna svara på dessa frågor, och en hel del mer!

I vår kompletta guide kommer du att lära dig allt du behöver veta om hreflang-taggar.

Låt oss börja!

Vad är hreflang-taggar?

Hreflang-taggar är små koder som identifierar språk och geografisk plats för en sida på din webbplats.

Sökmotorer kan använda dessa taggar för att förstå din webbplats och ge det mest relevanta innehållet till sökare.

Mer specifikt låter hreflang-taggar dig länka samman innehåll så att sökmotorer kan förstå att dessa sidor är kopplade, men riktar sig till olika språk eller platser.

Låt oss till exempel säga att du har en sida på engelska på https://yoursite.com/hello-world/ och en annan med samma innehåll översatt till spanska på https://yoursite.com/es/hola-mundo/.

Med hreflang-taggar kan du berätta för sökmotorer ”Hej, dessa två sidor har samma innehåll/syfte, men en sida är för engelsktalande och den andra sidan är för spansktalande”.

Du kan också gå utöver bara språket och även berätta för sökmotorer att dina sidor riktar sig till olika geografiska områden för platslokalisering.

Till exempel: ”Hej, dessa två sidor har samma innehåll och är båda på engelska, men en är för människor i USA och den andra är för människor i Storbritannien”.

Hreflang SEO-påverkan och betydelse

Även om hreflang-taggar inte är en viktig SEO-rankningsfaktor på samma sätt som bakåtlänkar och sökordsforskning, är korrekt användning av dem en viktig del av on-page SEO för flerspråkiga eller flerspråkiga webbplatser.

Det finns tre huvudsakliga SEO-fördelar med att använda hreflang-taggar

1. Förhindra problem med duplicerat innehåll

hreflang hjälper till att förhindra problem med duplicerat innehåll på din webbplats. Låt oss till exempel säga att du har två nästan identiska sidor med innehåll – en riktar sig till engelsktalande människor i USA och den andra riktar sig till engelsktalande människor i Australien.

Genom att lägga till den relevanta hreflang-taggen för språk och plats kan du göra det klart för sökmotorer att dessa sidor inte är duplicerat innehåll, utan snarare optimerade för olika målgrupper.

2. Optimera sidor för olika sökmålgrupper

Låt oss fortsätta med exemplet ovan. Förutom att förhindra problem med duplicerat innehåll säkerställer att du lägger till hreflang-taggen till ditt USA- och Australien-inriktade innehåll också att alla sökare hittar till det innehåll som är optimerat för dem.

I grund och botten kan Google rangordna USA-versionen för personer som söker i USA och den australiensiska versionen för personer som söker i Australien.

Varje användare kommer till den sida som är optimerad för dem, vilket också kan ha några ytterligare tertiära SEO-fördelar som en högre CTR, lägre avvisningsfrekvens etc.

3. Dra nytta av delade rankningssignaler

Gary Illyes från Google antyder att hreflang-taggar också kan ha en mer direkt inverkan på SEO eftersom sidor som alla är i samma hreflang-kluster till viss del delar varandras rankningssignaler.

Om du till exempel har många länkar som pekar på den engelskspråkiga versionen av sidan, kan dessa länkar också ha en positiv effekt på den spanskspråkiga versionen av sidan (förutsatt att båda sidorna grupperas tillsammans med hreflang).

Vi vet inte hur mycket som delas, men det är osannolikt att du får hela länkjuicen. Men även bara en liten ökning från delade rankningssignaler är värt korrekta hreflang-taggar.

Är hreflang bra för SEO?

Sammanfattningsvis är korrekt användning av hreflang-taggen bra för SEO eftersom det hjälper dig att optimera hur sökmotorer indexerar din webbplats och skapar bästa möjliga upplevelse för sökare.

Google har också antytt att det kan finnas mer direkta fördelar, till exempel sidor som är i samma hreflang-kluster som delar rankningssignaler.

Tre vanliga situationer

Vi berörde det här i föregående avsnitt, men låt oss gå igenom några exempel på när du vill använda hreflang-taggen på din webbplats.

Innehåll på olika språk

Om du har innehåll på din webbplats som du har översatt till flera språk, vill du lägga till hreflang-taggen så att Google vet att dessa sidor är associerade med varandra. Det vill säga, det är samma version av sidan, bara på olika språk.

Innehåll på samma språk men för olika platser

Som vi berörde i SEO-sektionen kanske du fortfarande vill använda hreflang-taggen även om ditt innehåll är på samma språk. Om du till exempel har olika versioner av en sida för engelskspråkiga besökare från USA, Storbritannien och Australien, vill du använda hreflang-taggar för att ange plats för varje sida.

Innehåll på olika domäner/underdomäner

I vissa situationer kan du skapa separata flerspråkiga webbplatser med hjälp av underdomäner eller helt olika domännamn. Till exempel yoursite.com och yoursite.es.

Du kan fortfarande använda hreflang-taggen för att länka dina webbplatser tillsammans, även om de använder separata domännamn.

Allmänna Hreflang-implementeringstips

Hur du lägger till hreflang-taggen på din webbplats beror på hur du har byggt din webbplats.

Kodade du till exempel din webbplats från grunden? Eller använder du ett innehållshanteringssystem som WordPress eller en webbplatsbyggare som Squarespace eller Wix?

För värdbaserade webbplatsbyggare är det lite av en blandning. Vissa webbplatsbyggare kommer automatiskt att lägga till hreflangen åt dig, medan andra kräver att du gör det manuellt själv.

Hur gör man en Hreflang-tagg?

Innan vi pratar om hreflang-implementeringen för specifika plattformar, låt oss prata om hur man gör en hreflang-tagg.

När du gör en hreflang-tagg har du två alternativ:

  • Endast språk – du kan bara ange språket på sidan genom att lägga till dess tvåbokstavskod. Till exempel ”det här är den spanska versionen av sidan”.
  • Språk OCH plats – du kan gå utöver bara språket och även ange en plats genom att lägga till både språkkoden och platsens kod. Till exempel ”det här är den spanska versionen av sidan för personer i Mexiko” och ”det här är den spanska versionen av sidan för personer i Spanien”.

Om du har flera sidor på samma språk som riktar sig till olika platser vill du ange båda med hreflang-taggen.

Men om du bara skapar en enda sida på språket för alla områden kan du bara ange språket.

  • Land- och platskod – för lands- och platskoderna vill du använda ISO-koderna med två bokstäver. Alla landskoder. Alla språkkoder.
  • URL – se till att ange hela URL: en, inklusive HTTPS- eller HTTP-delen.

Hur många Hreflang-taggar behöver du lägga till?

Google säger att du måste lägga till alla hreflang-taggar till varje version av ett innehåll, inklusive den aktuella versionen.

Låt oss till exempel säga att du har tre versioner av en sida:

Varje version skulle innehålla alla tre taggarna så att Google vet att de alla är anslutna i ett kluster.

Det vill säga, den engelska versionen skulle fortfarande innehålla den engelska hreflang-taggen (som är självrefererande i tekniska termer), samt de två hreflang-taggarna för de andra versionerna av sidan.

Om alla sidor i ett hreflang-kluster inte pekar på varandra kan Google ignorera hreflang-taggen, så det är viktigt att se till att lägga till hreflang-taggen överallt där det behövs.

Google rekommenderar också att du lägger till en ”standardsida” för besökare som inte använder något av de språk/platser som du har angett.

Var lägger du hreflang-taggen?

Det finns två huvudsakliga ställen att sätta hreflang-taggen på:

  • HTML – du lägger till hreflang-taggarna iavsnittet på din webbplats.
  • Webbplatskarta – du inkluderar hreflang-taggarna i din XML-webbplatskarta som du skickar till Google och andra sökmotorer.

Du kan också lägga till hreflang-taggen med HTTP-headers, men detta behövs bara för icke-HTML-filer som PDF-filer eller andra dokument som du är värd för på din server.

För bästa resultat vill du förmodligen lägga till hreflang-taggen till både din webbplats HTML- och XML-webbplatskarta. Detta är vad de flesta automatiserade verktygen gör.

Kom igång med hreflang-taggen idag

Om du har en flerspråkig webbplats och/eller en webbplats som har olika innehåll för olika geografiska platser är det viktigt att korrekt lägga till hreflang-taggen på din webbplats för att förbättra SEO och användarupplevelsen.

Hreflang-taggen använder en enkel syntax som du kan lägga till i din HTML-sektion och/eller din XML-webbplatskarta. Se bara till att lägga till alla relevanta hreflang-taggar på varje sida så att sökmotorer tydligt kan se hur alla versioner av sidan fungerar.

Om du använder CE:s tjänster för översättning, webbutveckling och sökmotoroptimering har du allt du behöver på ett ställe. Kontakta oss idag, så tar vi det därifrån!

error: Innehållet är skyddat

CE

Sök