4 språkinlärningstekniker för studenter med funktionshinder

Innehållsförteckning

Att lära sig ett språk kan vara en givande men utmanande upplevelse. För elever med inlärningssvårigheter (learning disabilities, LD) kan det vara ännu mer utmanande att lära sig ett språk – men belöningen kan vara ännu mer givande. När mer forskning om LD blir tillgänglig skapar lärare fler lösningar för att underlätta språkinlärning för elever med LD.

Detta inlägg kommer att fördjupa sig i hur lärare kan hjälpa elever med LD att lära sig ett språk.

Hur man anpassar klassrummet för språkinlärning

1. Anpassa för specifika funktionshinder

Elever med alla förmågor förtjänar inlärningsmiljöer som är inkluderande och förmedlar respekt. När du undervisar elever med LD, eliminera allt som kan hindra elevernas deltagande.

”Anpassningar” är förändringar i hur läraren presenterar uppgifter för att göra det möjligt för studenter med LD att slutföra samma uppgifter som andra elever. Anpassningar ändrar inte innehållet i uppgifter eller ger studenter med LD en orättvis fördel.

Individuals with Disabilities Education Act (IDEA) säger att varje elev med LD och deras föräldrar/vårdnadshavare bör vara en del av ett Individualized Education Program-team (IEP). Klasslärare rekommenderar att IEP bedömer och bestämmer vilka anpassningsalternativ som är lämpliga för den specifika eleven.

Uppmuntra feedback och debatt i klassen och genom IEP. Du kan till och med ordna diskussioner där IEP-teamet förhandlar om förändringar som de skulle vilja se.

2. Presentera ett strukturerat stödprogram

Du kan förbättra förståelsen för studenter med LD genom att presentera en tydlig kursplan för klassen. Skapa förutsättningarna genom att berätta för dina elever vad du förväntar dig av dem i klassrummet. Förklara vad språkmålen är och vilka material som är väsentliga.

Enligt en studie av Western Association for College Admission Counseling övervinner fler studenter än någonsin sina funktionshinder och går vidare till högre utbildning. Detta innebär att supporttjänster nu mer än någonsin är en nödvändighet för inkluderande klassrum. I synnerhet visar studien att elever med LD kan behöva en högre nivå av stöd i början av en språkkurs.

Hjälp dina elever att lyckas genom att inkludera steg-för-steg-instruktioner för uppgifter och visa exempel på kvalitetsarbete. Lägg fram vad de icke-förhandlingsbara klassreglerna är, till exempel att räcka upp en hand innan man talar, för att hjälpa elever med LD att lyckas som klassmedlemmar.

Inkludera skriftliga instruktioner som är tydligt synliga så att eleverna är införstådda med, och kan gå tillbaka till, hur de kan uppfylla förväntningarna.

3. Engagera dig i kamratstött lärande

Lärare kan ordna elever i grupper och par för att lära av varandra. Att lära av kamrater kan öka såväl färdigheter i vardagslivet som språkkunskaper, och lärande i par är ett bra sätt att integrera studenter med LD med andra studenter.

Kamratstött lärande främjar tillväxt inom:

  • Akademi
  • Sociala färdigheter
  • Kommunikations- och förhandlingsförmåga

I kamratstött lärande lär studenter med LD och studenter utan LD av varandra genom tre huvudsakliga aktiviteter där man turas om:

  • Partnerläsning: En partner läser högt i fem minuter medan den andra ger korrigerande feedback, till exempel när läsaren uttalar ett ord felaktigt.
  • Krympande stycke: En partner läser vad ett avsnitt handlar om och uttrycker de viktigaste idéerna. Läsaren ger sedan en kort berättelse om de viktiga händelserna i avsnittet.
  • Förhandstippning: Läsaren förutsäger vad som sannolikt kommer att utspela sig på nästa sida. Läsaren vänder sedan på sidan och läser högt. Diskutera med båda eleverna för att avgöra om förutsägelsen var nära. Studenter byter roller efter varje sida.

4. Uppmuntra användning av appar

I klassen och hemma kan smartphone-appar göra en verklig skillnad för studenter med LD. Eftersom olika typer av appar hanterar olika inlärningsbehov måste lärare matcha apparna med varje elevs behov.

En väl matchad språkapp kan hjälpa till att övervinna ihållande svårigheter. Appar ger individualiserade upplevelser som kan öka en elevs önskan att lära sig och förmåga att förhandla med andra.

Hjälpa studenter med funktionshinder att lära sig ett främmande språk

Ofta står elever med inlärningssvårigheter inför utmaningar när de lär sig språk. Lärare kan hjälpa språkinlärningsprocessen med varje elevs Individualized Education Program-team (IEP).

Några fler tekniker för studenter med LD att lära sig ett språk kan innebära kamratstödd inlärning och användning av smartphoneappar. IEP arbetar tillsammans för att rekommendera de bästa alternativen för en specifik elev. Kom ihåg att det som fungerar bäst för en elev kanske inte är lika effektivt för en annan, även om de har samma LD.

error: Innehållet är skyddat

CE

Sök